close
چت روم
تویوتا پریوس کم هزینه‌تر است یا پژو ۴۰۵؟

تویوتا پریوس کم هزینه‌تر است یا پژو ۴۰۵؟

تویوتا پریوس کم هزینه‌تر است یا پژو ۴۰۵؟

تویوتا پریوس کم هزینه‌تر است یا پژو ۴۰۵؟
تویوتا پریوس کم هزینه‌تر است یا پژو ۴۰۵؟
جایگاه شما !

تویوتا پریوس

این روزها بحث ورود خودروهای هیبرید به کشورمان داغ است و دولت نیز تلاش دارد با حذف تعرفه گمرک این خودروها، واردات آن‌ها را تشویق کند. استفاده از این خودروها هر چند از سوی اشخاص می‌تواند منجر به کاهش مصرف سوخت در کشور شود، اما بدون شک مهم‌ترین تاثیر بهره‌گیری از این خودروها در حمل و نقل عمومی خواهد بود، جایی که ترافیک‌های سنگین در شهرها مصرف سوخت ناوگان تاکسی‌رانی شهرهای بزرگ را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده است. جایگزینی تاکسی‌های فعلی با خودروهای هیبرید می‌تواند صرفه‌جویی بسیار زیادی در مصرف سوخت حاصل کند تا جایی که در صورت افزایش شمار این خودروها در حمل و نقل عمومی حتی می‌توان کشور را بی‌نیاز از واردات بنزین کرد.

مصرف بالای سوخت خودروها در ایران همواره یکی از مهم‌ترین مسایل مورد توجه دولت بوده و این مسأله در سال‌های اخیر شکل حادتری نیز به خود گرفته است. با افزایش شمار خودروها، میزان مصرف بنزین در کشور به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است و این روند باعث وابستگی شدید کشور به واردات این حامل انرژی شده است تا جایی که ممنوعیت واردات بنزین یکی از اهرم‌های فشار دولت‌های غربی برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود بود. هر چند با افزایش تولید در پالایشگاه‌های کشور تلاش شده این نیاز فزاینده برآورده شد اما سرعت رشد مصرف بنزین در ایران متناسب با افزایش شمار خودروها بسیار بیش از سرعت رشد تولید بوده و به همین دلیل کشور همواره نیازمند واردات بنزین است که از یک سو وابستگی کشور به تامین‌کنندگان خارجی را باعث شده و از سوی دیگر سرمایه زیادی را از کشور خارج می‌کند.
از سوی دیگر، دولت همواره با پرداخت یارانه، بخش عمده‌ای از قیمت بنزین را پرداخت کرده است اما با افزایش قیمت بنزین و بالا رفتن نرخ ارز، این مسأله فشار زیادی را به بودجه کشور وارد کرده است. هر چند دولت پیشین تلاش کرد با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، جلوی رشد بی‌رویه مصرف و هزینه‌های مربوط به آن را بگیرد اما بررسی نشان داده است این طرح نیز نتوانست جلوی افزایش فزاینده مصرف سوخت را بگیرد ضمن آنکه با جهش نرخ ارز در یک سال و نیم قبل، عملاً با وجود افزایش بهای بنزین، یارانه پرداختی دولت برای بنزین افزایش داشته است. به این ترتیب دولت بخش قابل توجهی از بودجه عمومی کشور را صرف پرداخت یارانه به سوخت می‌کند در حالی که پرداخت این یارانه باعث افزایش مصرف شده و در کنار آن آلایندگی را نیز افزایش می‌دهد.
یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودروها، ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌ها است اما متأسفانه تاکسی‌های کشور نیز به نوبه خود مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و همین مسأله باعث تشدید افزایش مصرف سوخت شده است اما خودروهای هیبرید و به کارگیری آن‌ها در حمل و نقل عمومی می‌تواند چاره‌ساز حل این مشکل باشد.
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خودروهای هیبرید، مصرف سوخت بسیار پایین‌تر آن‌ها نسبت به تاکسی‌های فعلی کشور است. در این زمینه می‌توان به عنوان یک مثال ملموس، مصرف سوخت ترکیبی خودروهای تویوتا پریوس (هیبرید)، پژو ۴۰۵ و پراید را مورد قیاس قرار داد.
براساس اطلاعات شرکت تویوتا، پریوس در سیکل ترکیبی ۳٫۹ لیتر در یکصد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. این در حالی است که سایپا پراید با توان نصف پریوس بنا بر اطلاعات سازنده ۶٫۹ لیتر مصرف سوخت دارد و پژو ۴۰۵ نیز با توان کمتر از پریوس، ۹٫۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند. به این ترتیب مشخص است تویوتا پریوس در شرایط ایده‌آل در هر یکصد کیلومتر مسافت طی شده می‌تواند نسبت به پژو ۴۰۵، معادل ۵٫۲ لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین ایجاد کند که رقم قابل توجهی است. با این شرایط و با در نظر گرفتن کارکرد متوسط ۱۵۰ کیلومتری تاکسی‌ها در شهر (با در نظر گرفتن اینکه وزارت کشور به عنوان متولی این امر میانگین ۳۰۰ کیلومتر پیمایش در روز را ذکر کرده است) در هر روز ۷٫۸ لیتر صرفه‌جویی مصرف سوخت نسبت به پژو ۴۰۵ خواهد داشت که با در نظر گرفتن ۳۰۰ روز کاری در سال برای تاکسی‌ها این رقم به ۲۳۴۰ لیتر در سال برای هر خودرو خواهد رسید و با فرض جایگزینی ۵۰ هزار تاکسی با تویوتا پریوس، صرفه‌جویی ۱۱۷ میلیون لیتری ایجاد می‌شود.
این صرفه‌جویی اما تنها یک روی سکه است چرا که در دنیای واقعی، تاکسی‌های موجود در شهر به دلیل ترافیک سنگین شهرها مصرف سوخت بسیار بالاتری دارند به گونه‌ای که براساس بررسی‌های انجام گرفته در ترافیک‌های سنگین شهری، هر خودرو تا سه لیتر در ساعت بنزین مصرف می‌کند که رقمی حدود ۳۰ لیتر در روز برای پژو ۴۰۵ را نشان می‌دهد. این مصرف بالا بیش از هر چیز به دلیل توقف‌های پیاپی و کارکرد موتور در حالت سکون و یا حرکت با سرعت بسیار پایین است. در مقابل خودروهای هیبرید می‌توانند در این زمینه صرفه‌جویی بسیار بیشتری داشته باشند. این خودروها به دلیل آنکه توان حرکت با باتری در سرعت‌های پایین را دارند، در زمان توقف و حرکت در شهر، بی‌نیاز از موتور بنزین‌سوز خود هستند و به همین دلیل عملاً در ترافیک‌های شهری می‌توانند با نیروی الکتریکی حرکت کنند. به این ترتیب اختلاف میان مصرف سوخت یک خودروی هیبرید و تاکسی‌های موجود در شهر به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.
به عنوان نمونه در صورتی که مصرف پریوس را در سیکل روزانه شهری به عنوان یک تاکسی، در بدبینانه‌ترین شرایط ۱۰ لیتر در نظر بگیریم (که البته رقم واقعی کمتر از این میزان است)، جایگزینی هر دستگاه تاکسی فعلی با تویوتا پریوس می‌تواند صرفه‌جویی در حدود ۲۰ لیتر در روز را ایجاد کند که با در نظر گرفتن ۳۰۰ روز کاری معادل ۶۰۰۰ لیتر بنزین در سال و با در نظر گرفتن جایگزینی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی با تویوتا پریوس به رقمی معادل ۳۰۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی در سال خواهیم رسید.
علاوه بر این، حذف آلودگی ناشی از این صرفه‌جویی نیز مورد دیگری است که مزیت یک خودروی هیبرید را آشکار می‌کند.

 

منبع:dkmag.net

ارسال به تلگرام

برچسب های مفید : , ,

پنجشنبه 13 شهريور 1393

نظرات کاربران

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
موضوعات اصلی
ads

امکانات جانبی
  • سايت تفريحي و سرگرمي ميهن فراز,خرید و فروش کارت شارژ,شارز ایرانسل,همراه اول,تالیا,رایتل,فروش شارژ مستقیم ایرانسل و همراه اول,کسب درآمد از فروش شارژ,پنل همکاری در فروش شارژ,درآمد زایی,پنل رایگان فروش شارژ برای رزبلاگی ها - فرصت ویژه برای درآمد زایی

    فال حافظ شیرازی

    گالري عكس ماشين

    Get our toolbar!
مکان تبلیغات شما
میهن فراز | تفریح و سرگرمی
اوجال | فقط مطالب جالب
آمار سایت
با عضویت در خبرنامه میهن فراز آخرین مطالب سایت را براحتی در ایمیلتان دریافت نمایید

ساخت وبلاگ پیشرفته

w w w . mihanfaraz . ir / tarh

آندرویدکده
w w w . gm . mihanfaraz . ir

WOWSlider generated by WOWSlider.com

تبلیغات اینترنتی